Hier zijn we weer....... - Reisverslag uit Shimotsuke, Japan van Arco en Jacqueline Hout - WaarBenJij.nu Hier zijn we weer....... - Reisverslag uit Shimotsuke, Japan van Arco en Jacqueline Hout - WaarBenJij.nu

Hier zijn we weer.......

Blijf op de hoogte en volg Arco en Jacqueline

03 April 2015 | Japan, Shimotsuke

We raken hier nu steeds mee thuis en ook de contacten die we hebben breiden zo langzamerhand wat uit. Het werken binnen een Japans bedrijf valt nog niet helemaal mee en is echt TOTAAL anders dan hoe we het in Nederland gewend zijn. Vooral het afsluiten van het fiscale jaar is een belangrijke mijlpaal voor iedereen, of je nu werkt of niet. Ook de scholen beginnen 1 april aan een nieuw lesjaar. Arco heeft daar vol spanning op gewacht want met ingang van het nieuwe fiscale jaar zouden er wat dingen gaan veranderen binnen het bedrijf waardoor het samenwerken beter zou moeten gaan. Nu is het eindelijk zo ver, het is 3 april, dus nu gaat het gebeuren. ……..
Per 1 april zijn er ook 10 nieuwe werknemers aangenomen die nu 2 maanden een soort algemene oriëntatie krijgen binnen het bedrijf en daarna wordt bekeken op welke afdeling ze gaan werken. De hele sollicitatie procedure neemt heel veel tijd in beslag, er vinden 3 gesprekken plaats en een test. Daar zijn ze bijna een jaar van te voren al mee begonnen. Het is allemaal zo anders, interessant om mee te maken 
Door de meerdere contacten hier en daar verveeld Jacqueline zich niet meer als Arco op een van zijn vele zakenreisjes binnen of buiten Japan is. Gelukkig niet meer zoveel buiten Japan en is hij meestal in het weekend wel thuis (om bij te komen) .
Via een collega van Arco hoorden we dat hij merkte dat er al meer en beter Engels gesproken wordt binnen het bedrijf. Voorheen als er een buitenlander op het kantoor kwam draaiden de meeste werknemers zich om omdat ze hen niet te woord durfden/konden staan en nu gaat dat al een stuk beter. Dat was natuurlijk leuk om te horen voor Jacqueline.
We genieten van de prachtige natuur en proberen er regelmatig op uit te trekken. Zo zijn we 3 weken geleden in Karuizawa geweest, een wintersport plaats hier vandaan 2 uur rijden ,waar nog flink wat sneeuw lag. Vorige week zijn we een dag naar Tokyo geweest, eerst daar naar een kerkdienst en daarna picknicken in het Yoyogi park waar het ontzettend mooi en druk was in verband met de kersenbloesem die volop bloeide. Dat is een heel gebeuren in Japan, men praat erover en raad al weken van tevoren wanneer en waar zal de eerste bloesem komen?? Wel, Tokyo was dus een van de eerste plaatsen en iedereen trekt er dan op uit om te gaan kijken. Er komen ook heel wat toeristen op af en het was gewoon even wennen om weer zoveel buitenlanders te zien  Vrijdag gaan we naar Kyoto, de oude hoofdstad van Japan die in de 2e wereldoorlog niet gebombardeerd is en waar dus nog veel historische gebouwen staan.
Een volgende keer zullen we daar wat wat over delen, in ieder geval weten jullie nu weer hoe het met ons en gaat en waar we mee bezig zijn………..

• 03 April 2015 - 11:45

Tiny Van Der Sar:

Hallo Arco & Jacqulien Goede paasdagen ! Liefs uit s-Gravenzande van Tiny v d Sar

• 03 April 2015 - 13:22

Linda, Robert & Yinthe:

hoi tante en oom verweg!
    Goed om te lezen dat jullie steeds meer wegwijs en vertrouwd zijn in jullie (tijdelijke) thuis.
    De foto's vd bloesem waren prachtig. Volgende week krijgen wij gelukkig ook (eindelijk) lenteweer:)
    Geniet met elkaar
    X uit Haarlem

• 03 April 2015 - 20:59

Mieke:

Wat leuk weer om te lezen hoe t met jullie gaat en jullie leven daar...positieve ontwikkelingen allemaal...en leuk dat t opgemerkt wordt dat t Engels al stukken beter is..
    alvast fijne paasdagen en geniet van jullie weekend weg samen...

Arco en Jacqueline

Wij zijn Arco en Jacqueline van der Hout, 30 jaar getrouwd, hebben samen 3 kinderen en we hebben er nog eens 3 bijgekregen.......schoonkinderen dus ;) Op dit moment zijn wij in Japan voor het werk van Arco die consultant is voor met name de tomatenteelt. Het bedrijf waar Arco werkt is een samenwerkingsverband aangegaan met een Japans bedrijf en om de eerste fase goed te laten verlopen is hij voor 2 jaar " uitgezonden" naar Japan. Ik (Jacqueline) zal op het tuinbouwbedrijf hand-en spandiensten gaan verrichten en 3 avonden in de week Engelse les gaan geven aan medewerkers van het bedrijf.

Actief sinds 31 Aug. 2014