eerste dagen na aankomst - Reisverslag uit Shimotsuke, Japan van Arco en Jacqueline Hout - WaarBenJij.nu eerste dagen na aankomst - Reisverslag uit Shimotsuke, Japan van Arco en Jacqueline Hout - WaarBenJij.nu

eerste dagen na aankomst

Door: Jacqueline

Blijf op de hoogte en volg Arco en Jacqueline

01 September 2014 | Japan, Shimotsuke

De reis is goed verlopen, de vliegreis ging toch best nog wel lekker snel maar de trein reis is met de koffers best een gedoe ook omdat we over moesten stappen en dan van1 metro station naar buiten moesten naar een ander station. Daar voelden we ineens hoe heet en vochtig het was die dag. 38 graden, pffff. Maar goed ook dat hebben we weer overleefd :) Toen we aankwamen op het station in onze woonplaats werden we opgehaald door onze vertaler en collega.
We zijn naar ons huisje gereden, hebben de koffers neergezet, even rondgekeken en zijn toen al gelijk naar een hele grote winkel geweest waar zo'n beetje alles te koop is wat je nodig hebt om je huis op te zetten en ook een supermarkt aan verbonden was. Wij hadden eigenlijk meer gedacht dat we wat spullen voor eten zouden halen en dan de volgende dag dingen voor het huis maar nee hoor we gingen gelijk aan de slag......3 kamers hadden nog geen lampen dus die hebben we gekocht evenals waterkoker, koffiezetapperaat, afwasteiltje en rek en zulk soort spullen en wat spullen voor het ontbijt. Daarna de spullen bij ons huis uitgeladen en door naar een restaurant om te eten. (met onze trouwe tolk erbij) Het was zo'n beetje 21.30u eer we thuis waren en eindelijk konden neerploffen :)

We hebben de eerste nacht best goed geslapen doordat we zo moe waren en natuurlijk ook bijna een nacht hadden overgeslagen. De volgende morgen kwam de vertaler ons alweer om 8.30u 's ochtends ophalen en gingen we naar kantoor toe waar we al werden voorgesteld op elke afdeling van het bedrijf en een thee ceremonie als welkom van een van de directeuren. Eigenlijk te gek om dat al gelijk de eerste ochtend te doen, maar ja je volgt maar zo'n beetje hun programma omdat het niet makkelijk communiceren is nog. Daarna bij de verhuurder van het huis geweest om officieel nog wat dingen af te handelen en wezen lunchen (weer met tolk) daarna weer winkelen en vragen aan onze trouwe vriend en tolk Aso wat alles is en wat de lokale mensen het meest gebruiken. Het boodschappen doen met hem erbij was wel een hulp maar toch kom je nog met vreemde dingen thuis omdat hij ook niet echt goed weet wat je bedoeld. Zo was de melk die we kochten (halfvol dachten wij) heel waterig en is afwasmiddel eigenlijk handzeep :) Brood is heel dik en lijkt wel kauwgom.

De 2e ochtend wilde hij ons alweer om 8.30 u op komen halen voor een kleine meeting op de zaak. Toen Arco vroeg waar die meeting over zou gaan zei hij over een presentatie die Arco 26 augustus ofzo ergens moet doen maar Arco zei daar hebben we het toch vanmorgen over gehad en hij bleef een beetje doorvragen waarom er weer een meeting moest komen en toen bleek dat Aso, de tolk dus eigenlijk vond dat Arco even zijn gezicht moest komen laten zien op het bedrijf omdat nu iedereen wist dat we er waren en dus aan het werk zou zijn. Terwijl er die morgen afgesproken was dat Arco de 18e begint en ik begin september.... Toen heeft Arco duidelijk uitgelegd dat we onze rust nodig hebben en veel te verwerken/regelen hebben dus dat hij het niet nodig vind om elke morgen om 8.30u zijn gezicht te laten zien op kantoor zodat de mensen denken dat hij aan het werk is. (Heel prestatie gerichte cultuur hier........ook weer een uitdaging om goed mee om te gaan )

We zijn ook al een keer met een andere collega naar een andere supermarkt geweest om een paar dingen te vragen wat het is en die man is wat meer Westers en die begreep dus wel weer wat we bedoelden.
Inmiddels hebben we ook het internet aangevraagd, hebben we een bankrekening hier geopend en zijn we op bezoek geweest bij de Westers georienteerde collega om even op internet te gaan. Daar hebben we gelijk zijn vrouw ontmoet die redelijk goed Engels spreekt en met van alles wil helpen. We hebben haar vanochtend via sms gevraagd of zij mij wil laten zien wat alle knopjes op de oven betekenen want dat staat natuurlijk allemaal in Japanse tekens :) evenals op alle andere apparaten en electronische gadgets die in het huis aanwezig zijn :)
Ons huisje is nu al best gezellig door de persoonlijke dingen die aan de muur hangen en doordat de gordijnen die we zelf uitgezocht hebben van de week al hangen.

We merken al dat het goed zal zijn om Japans te gaan leren en nu hebben we ons al opgegeven voor gratis lessen bij een Community Centrum die ook nog eens aan het eind van de straat is bij ons. Elke zaterdagochtend van 10-11.30u kunnen we daar les gaan krijgen waarschijnlijk bijna 1 op 1 :) Aanstaande zaterdag is onze eerste proefles.
Voor de lessen moet je wel lid worden van het Internationale uitwisselingsprogramma dat ze hier ook hebben waardoor we in contact kunnen komen met andere buitenlanders die er dan blijkbaar toch zijn :) Het lidmaatschap is maar 7 euro per persoon dus dat is het wel waard!!

Inmiddels zijn we nu ook al zelf naar een paar supermarkten geweest om te kijken welke producten en prijzen men daar heeft en om onze boodschappen te doen voor het eten en dat gaat prima. Wel vermoeiend maar wel goed om te doen. We hebben tot nu toe heerlijk gegeten, pasta met rode saus, nasi heb ik al gemaakt en 's ochtends heerlijk yoghurt met wat fruit. Zelfs al een keer snijbonen met een stukje kipfilet en zoete aardappel die ik gebakken had in een soort grill.
De eerste was heb ik ook al gedraaid nadat onze tolk had uitgelegd wat de tekens op de wasmachine betekenen en heb ik gisteren een fiets gekocht zodat als Arco weg is aan het werk ik zelf ook mijn gang kan gaan.

Gistermiddag zag Arco zowaar de buurvrouw thuiskomen met de auto dus is hij naar haar toe gelopen en heeft mij ook geroepen om even kennis te maken. Eerder was geen van de buren thuis en alle luiken zijn steeds naar beneden. Niet echt een gezellig gezicht dus........... Helaas spreekt ze echt geen woord Engels en verstaat ze het ook niet en hebben we dus alleen onze naam gezegd en vandaar dus onze haast om Japans te gaan leren :)

Het warme en vochtige weer is nog best vermoeiend maar gelukkig hebben we in huis en in de auto airconditioning wat wel helpt om niet helemaal uitgeput te raken. Vandaag regent het en is er dus geen zon waardoor het iets koeler is.

Net werd de router bezorgd voor het internet en wachten we nu op onze collega/tolk die gaat helpen het te installeren en dan hopen we zelf goed internet te hebben. Nu hebben we iets te leen van een andere collega van Arco wat heel fijn is maar hij komt het morgen weer ophalen omdat hij het dan zelf nodig heeft weer. Soort mobiele internet. Van woensdag tm vrijdag is een vakantieperiode en zijn de meeste bedrijven gesloten. De mensen die kunnen gaan dan naar hun thuis dorp (geboortedorp) naar hun familie en wat we begrepen hebben tot nu toe is dat ze dan naar de begraafplaats gaan om hun voorouders die gestorven zijn weer te vragen om tijdelijk mee naar hun huis te gaan, :( triest om te horen maar wel eens te meer duidelijk waarom we hier willen zijn !!